top of page

KWALITEIT

PRIVACY EN VERTROUWELIJKHEID

Wat u met mij bespreekt valt onder het beroepsgeheim. Zonder uw toestemming doe ik geen mededelingen aan derden. Wanneer bijvoorbeeld een Arbodienst of een medisch adviseur verzoekt om informatie, dan wordt u hiervan op de hoogte gesteld. Pas na uw toestemming en nadat de beantwoording aan u is voorgelegd, wordt deze verstuurd. Na de intake en het adviesgesprek vindt automatisch schriftelijke terugkoppeling plaats naar de verwijzer, meestal de huisarts. Indien u daar bezwaar tegen heeft, dient u dit kenbaar te maken.
Bij coaching vindt geen terugkoppeling plaats aan derden, tenzij u dat verzoekt.

VOOR- EN NADELEN ZELFSTANDIGE PRAKTIJK

In mijn zelfstandige praktijk zijn de lijnen kort. Ik doe immers de screening, het intakegesprek, stel de diagnose en we bepalen samen in het adviesgesprek of een behandeling bij mij zinvol kan zijn. Diagnostiek en behandeling is in één hand en uw hoeft niet meermaals uw verhaal te vertellen. Veelal wordt dit als prettig en drempelverlagend ervaren. Na het adviesgesprek is er niet nog eens een wachttijd, de behandeling kan direct starten. Een nadeel is dat vanuit een zelfstandig gevestigde praktijk niet 24 uur per dag zorg en bereikbaarheid kan worden geboden. Voor mensen die meer intensieve of andere zorg behoeven dan de zelfstandig gevestigde psychotherapeut kan bieden, is een verwijzing nodig naar een GGZ instelling of de psychiatrische polikliniek van een algemeen ziekenhuis. Te denken valt aan mensen die in een ernstige crisis verkeren of mensen met voornamelijk verslavingsproblematiek.

MULTIDISCIPLINAIR WERKEN

Ik ben gewend om multidisciplinair te werken. Ik werk samen met enkele ervaren psychiaters en psychotherapeuten:​

 

  • Jan Smeets (J.S.), psychotherapeut in Amsterdam

  • Niels (N.C.) van der Laan, psychiater in Amsterdam

 

Soms vraag ik een van deze collega’s om mee te kijken naar de diagnostiek als een second opinion. Of ik vraag een consult voor u bij de psychiater als ik vermoed dat medicatie/farmacotherapie een zinvolle ondersteuning van de behandeling kan zijn.

INTERVISIE

Soms bespreek ik anoniem een behandeling bij vragen rondom diagnostiek of behandelvorm met een vaste intervisiegroep van collega's om zodoende vordering te maken of het resultaat te verbeteren.

ROUTINE OUTCOME MONITORING

Verzekeraars wensen dat er metingen van de ernst van de klachten worden gedaan om het effect van de behandeling te kunnen bepalen. Deze Routine Outcome Monitoring (ROM) wordt aan het begin, tijdens en aan het eind van de behandeling gedaan. U krijgt hiervoor online een vragenlijst aangeboden.

KLACHTENREGELING

Het kan gebeuren dat er in de behandeling iets niet goed loopt. Bijvoorbeeld dat u meent niet goed of onzorgvuldig behandeld te worden. In een dergelijke situatie is het zinvol om zo'n knelpunt of klacht eerst met mij te bespreken. Reageer zo snel mogelijk. Langer wachten maakt het moeilijker Mogelijk is het tot een oplossing te brengen en wel zodanig dat de weg weer open is om verder te gaan met de behandeling. Maak zo nodig een aparte afspraak waarbij u kunt aangeven waar het om gaat. Als u bang bent voor een negatieve reactie, kunt u dat het beste aangeven. Als we er samen niet uit komen, dan staat het u vrij om een klacht in te dienen. Als lid van de NIP (Nederlands Instituut voor Psychologen) ben ik aangesloten op de klachtenregeling van deze beroepsvereniging. Alle informatie over uw rechten en mogelijkheden met betrekking tot een klacht kunt u vinden op de NIP website.

KWALITEITSSTATUUT GGZ

Vanaf 1 januari 2017 is een Kwaliteitsstatuut GGZ verplicht. Dit is een checklist die toetst of door de zorgaanbieder aan een aantal kwaliteitscriteria is voldaan. Het Kwaliteitsstatuut GGZ van mijn praktijk is 24-02-2022 opnieuw goedgekeurd. 

Goedgekeurd kwaliteitsstatuut ggz – vrijgevestigden

Format C

Per 1 januari 2017 zijn alle aanbieders van ‘geneeskundige ggz’, dat wil zeggen generalistische basisggz

en gespecialiseerde ggz binnen de Zorgverzekeringswet, verplicht een kwaliteitsstatuut openbaar

te maken. Dit betreft een goedgekeurd kwaliteitsstatuut.

I. Algemene informatie

1. Gegevens ggz-aanbieder

Naam regiebehandelaar: H. van Els

BIG-registraties: 89025764725

Overige kwalificaties: VGCt supervisor

Basisopleiding: doctoraal psychologie

AGB-code persoonlijk: 94014968

Praktijk informatie 1

Naam praktijk zoals bekend bij KVK: Praktijk voor psychotherapie en coaching Harry van Els

E-mailadres: info@PraktijkHarryvanEls.nl

KvK nummer: 67041884

Website: www.PraktijkHarryvanEls.nl

AGB-code praktijk: 94062874

2. Biedt zorg aan in

Omdat in het Zorgprestatiemodel nog wordt gewerkt met een onderscheid in basis- en

specialistische ggz wordt tijdelijk deze vraag ook opgenomen in het kwaliteitsstatuut. Dit onderscheid

zal in de toekomst vervallen en dan blijft uitsluitend de indeling in categorieën over.

2a.

Hier dient in ieder geval één optie te worden aangevinkt. Meerdere opties zijn mogelijk.

de gespecialiseerde-ggz

2b.

Hier dient in ieder geval één optie te worden aangevinkt. Meerdere opties zijn mogelijk.

Categorie A

Categorie B

3. Beschrijving aandachtsgebieden/zorgaanbod

Patiënten/cliënten kunnen met de volgende problematiek in de praktijk terecht (zoals

aandachtsgebieden, type klachten, behandelvorm):

3a. Beschrijf in maximaal 10 zinnen de algemene visie/werkwijze van de praktijk en hoe uw

patiënten/cliëntenpopulatie eruit ziet. Bijvoorbeeld: op welke problematiek/doelgroep richt de

praktijk zich, betrekt u familie/omgeving in de behandeling, past u eHealth(toepassingen) toe, etc.:

Ik richt mij op de diagnostiek en behandeling van psychologische problemen en psychiatrische

klachten bij volwassenen. Ik werk binnen de specialistische GGZ (SGGZ).

Als psychotherapeut werk ik klachtgericht en streef naar klachtvermindering en verbetering van

kwaliteit van leven, resultaat dus. Mijn uitgangspunt is dat de patiënt kenner is van zijn problemen of

psychische klachten. Van patiënt verwacht ik openheid en inzet. Van mijn kant zet ik graag mijn

kennis en ruime praktijkervaring in. Aan een goede samenwerking in de behandeling hecht ik grote

waarde.

3b. Patiënten/cliënten met de volgende hoofddiagnose(s) kunnen in mijn praktijk terecht:

Depressie

Angst

Somatoforme stoornissen

4. Samenstelling van de praktijk

Aan de praktijk zijn de volgende zorgverleners verbonden:

Indicerend regiebehandelaar 1

Naam: H. van Els

BIG-registratienummer: 89025764725

Indicerend regiebehandelaar 2

Naam: H.van Els

BIG-registratienummer: 19025764716

Coördinerend regiebehandelaar 1

Naam: H. van Els

BIG-registratienummer: 89025764725

Coördinerend regiebehandelaar 2

Naam: H. van Els

BIG-registratienummer: 19025764716

5. Professioneel (multidisciplinair) netwerk

5a. Ik maak gebruik van een professioneel (multidisciplinair) netwerk waaronder:

Collegapsychologen en -psychotherapeuten

Anders: twee psychiaters

5b. Ik werk in mijn professioneel (multidisciplinair) netwerk het meest, frequent, samen met

(naam/namen en indien van toepassing BIG-registratie(s)):

Mevrouw A. Parker Brady, psychotherapeut; BIG nr 89050826916

N.C. van der Laan, psychiater, WG plein 366, 1054 SG Amsterdam; BIG nr 19022335501

J.J.M. van Schie, psychiater, Alphen aan de Rijn; BIG nr 79023726501

5c. Ik maak in de volgende situaties gebruik van dat professionele (multidisciplinaire) netwerk,

tenzij de patiënt/cliënt daarvoor geen toestemming geeft:

Medicatie

Consultatie over diagnostiek

Duaal behandelen

Verwijzing

Intervisie

5d. Patiënten/cliënten kunnen gedurende avond/nacht/weekend/crises terecht bij (mijzelf,

huisartsenpraktijk/post, spoedeisende eerste hulp, ggz-crisisdienst):

Eigen huisarts

GGZ crisisdienst

5e. Heeft u specifieke afspraken met een ggz-crisisdienst, HAP of SEH?

Nee, omdat: Niet direct van toepassing, want crisisachtige clienten worden in principe niet

toegelaten in de praktijk (exclusiecriterium bij de telefonische screening

5f. Ik vorm een lerend netwerk met de volgende vijf (inclusief mijzelf) zelfstandig werkende

zorgverleners of heb mij aangesloten bij het lerend netwerk van de volgende zorgaanbieder:

Annemarijn Spaans (AS) 59051676725 (KP); 79051676716 (psychotherapeut); senior

schematherapeut

Eva Zuijderland (EZ) 19050782325 (KP); 39050782315 (Psychotherapeut); junior schematherapeut

Jan Smeets (JS) 29058392916 (Psychotherapeut); senior schematherapeut

Joanne van Bekhoven JvB) 79912439916 (Psychotherapeut); 59912439925 (GZpsycholoog)

Niels van der Laan (NvdL) 19022335501 (Arts/psychiater); 99022335516 9 (Psychotherapeut)

5g. Het lerend netwerk geeft op deze manier invulling aan het samen leren en verbeteren:

Intervisie met als doel systematische aanpak van reflectie op het professioneel handelen van de

deelnemers.

Dit via het bespreken van onder andere indicatiestellingen, problemen in lopende behandelingen en

persoonlijk functioneren.

Dit gebeurt zeswekelijks twee uur; er is een agenda en een aanwezigheidslijst

6. Contracten met zorgverzekeraars en de vergoeding van verzekerde zorg

Heeft u een contract met de zorgverzekeraar?

Nee

7. Behandeltarieven:

Ik heb de tarieven die ik hanteer gepubliceerd op mijn website of in de praktijk.

Ik heb het tarief voor zelfbetalers gepubliceerd op mijn website of in de praktijk.

Ik hanteer geen voorwaarden en tarief voor no-show.

Link naar website met de behandeltarieven, en eventueel no-show voorwaarden en no-show tarief:

www.PraktijkHarryvanEls.nl

8. Kwaliteitswaarborg

Ik voldoe aan de volgende kwaliteitseisen, voortvloeiend uit mijn beroepsregistratie, specialisme of

branche/beroepsvereniging(aanvinken wat van toepassing is:

Intervisie

Bij- en nascholing

Registratie-eisen van specifieke behandelvaardigheden

De beroepscode van mijn beroepsvereniging

Link naar website met bewijsvoering van de basiskwaliteitseisen van uw beroepsgroep:

https://www.lvvp.info/kwaliteitsbeleid/index.html

9. Klachten- en geschillenregeling

Mijn patiënten/cliënten kunnen met klachten en geschillen over mij of mijn behandeling terecht

bij mij of bij (naam en contactgegevens klachtenfunctionaris):

LVVP (mijn branchevereniging met eigen klachtenregeling waar ik bij aangesloten ben)

Link naar website:

https://www.lvvp.info/voor-clienten/hoe-te-handelen-bijklachten-over-de-behandelaar/

10. Regeling bij vakantie en calamiteiten

10a. Patiënten/cliënten kunnen tijdens mijn afwezigheid gedurende vakantie en ziekte terecht bij

Naam vervangend behandelaar:

M.C. van der Meer

N.C. van der Laan

10b. Ik heb overdracht geregeld en vastgelegd in geval de praktijk plotseling sluit wegens

overlijden of andere calamiteiten:

Ja

II. Het behandelproces - het traject dat de patiënt in mijn praktijk

doorloopt

11. Wachttijd voor intake en behandeling

Patiënten/cliënten vinden informatie over wachttijden voor intake en behandeling via deze link of

document (en kunnen deze telefonisch opvragen).

Link naar wachttijden voor intake en behandeling: www.PraktijkHarryvanEls.nl

12. Aanmelding en intake

12a. De aanmeldprocedure is in de praktijk als volgt geregeld (zoals: wie ontvangt de telefonische

aanmelding, wie doet de intake, hoe verloopt de communicatie met de patiënt/cliënt):

H. van Els is de enige verantwoordelijke in 'Praktijk voor psychotherapie en coaching Harry van Els'.

Na aanmelding per mail of per telefoon, vindt er door hem een telefonische screening plaats (in- en

exclusiecriteria). Op basis van deze screening komt er een intake tot stand waarin de diagnose, de

hulpvraag en passend behandelaanbod geformuleerd worden.

Communicatie verloopt per mail en per telefoon.

12b. Ik verwijs de patiënt/cliënt naar een andere zorgaanbieder met een beter passend

zorgaanbod of terug naar de verwijzer –indien mogelijk met een passend advies- indien de praktijk

geen passend aanbod heeft op de zorgvraag van de patiënt/cliënt:

Ja

13. Behandeling

13a. De patiënt/cliënt is geïnformeerd over degene die het aanspreekpunt is tijdens de

behandeling (naam en functie van de betreffende persoon zijn bekend bij de patiënt/cliënt):

Ja

13b. Bij langer durende behandeling (> 12 weken) stuurt de indicerend regiebehandelaar een

afschrift of samenvatting van het behandelplan als brief naar de huisarts (of andere verwijzer),

tenzij de patiënt/cliënt daarvoor geen toestemming geeft:

Ja

13c. Ik draag zorg voor goede communicatie met de patiënt/cliënt en –indien van toepassing en

met toestemming van de patiënt/cliënt- diens naasten, over het beloop van de behandeling. Ik doe

dat als volgt:

Uitleg op de website.

Uitleg tijdens de telefonische aanmelding/screening.

Uitleg tijdens het eerste intakegesprek.

13d. De voortgang van de behandeling en begeleiding wordt in de praktijk als volgt gemonitord

(zoals voortgangsbespreking behandelplan, evaluatie, vragenlijsten, ROM):

ROM meting.

Evaluatie behandelplan periodiek.

Zo nodig, aanvullende vragenlijsten

13e. Ik reflecteer periodiek en tijdig met de patiënt/cliënt (en eventueel zijn naasten,

medebehandelaren) de voortgang, doelmatigheid en effectiviteit van de behandeling. Als

standaardperiode hanteer ik hiervoor:

Tien behandelsessies

13f. Ik meet de tevredenheid van mijn patiënten/cliënten op de volgende manier (wanneer, hoe):

Expliciete aandacht voor de kwaliteit van samenwerking en bejegening tijdens de periodieke

evaluaties.

En door de ROMmeting met de CQi

14. Afsluiting/nazorg

14a. Ik bespreek met de patiënt/cliënt (en eventueel zijn naasten) de resultaten van de

behandeling en de mogelijke vervolgstappen:

Ja

14b. De verwijzer wordt hiervan door de (coördinerend) regiebehandelaar in kennis gesteld

middels een afrondingsbrief, tenzij de patiënt/cliënt hiertegen bezwaar maakt:

Ja

14c. Als een vervolgbehandeling nodig is, geef ik hierover gericht advies aan de verwijzer. Ik

informeer de vervolgbehandelaar waar nodig over het verloop van de behandeling en de behaalde

resultaten voorzien van het vervolgadvies, tenzij de patiënt/cliënt hier bezwaar tegen maakt:

Ja

15. Omgang met patientgegevens

15a. Ik vraag om toestemming van de patiënt/cliënt bij het delen van gegevens met niet bij de

behandeling betrokken professionals:

Ja

15b. In situaties waarin het beroepsgeheim mogelijk doorbroken wordt, gebruik ik de daartoe

geldende richtlijnen van de beroepsgroep, waaronder de meldcode kindermishandeling en

huiselijk geweld (bij conflict van plichten, vermoeden van kindermishandeling of huiselijk geweld),

het stappenplan materiële controle en ik vraag het controleplan op bij de zorgverzekeraar (bij

materiële controle):

Ja

15c. Ik gebruik de privacyverklaring als de patiënt/cliënt zijn diagnose niet kenbaar wil maken aan

zijn zorgverzekeraar/NZa:

Ja

III. Ondertekening

Naam: H. van Els

Plaats: Woerden

Datum: 23-02-2022

Ik verklaar dat ik me houd aan de wettelijke kaders van mijn beroepsuitoefening,

handel conform het Landelijk kwaliteitsstatuut ggz en dat ik dit kwaliteitsstatuut

naar waarheid heb ingevuld:

bottom of page