KWALITEIT
PRIVACY EN VERTROUWELIJKHEID
Wat u met mij bespreekt valt onder het beroepsgeheim. Zonder uw toestemming doe ik geen mededelingen aan derden. Wanneer bijvoorbeeld een Arbodienst of een medisch adviseur verzoekt om informatie, dan wordt u hiervan op de hoogte gesteld. Pas na uw toestemming en nadat de beantwoording aan u is voorgelegd, wordt deze verstuurd. Na de intake en het adviesgesprek vindt automatisch schriftelijke terugkoppeling plaats naar de verwijzer, meestal de huisarts. Indien u daar bezwaar tegen heeft, dient u dit kenbaar te maken.
Bij coaching vindt geen terugkoppeling plaats aan derden, tenzij u dat verzoekt.
VOOR- EN NADELEN ZELFSTANDIGE PRAKTIJK
In mijn zelfstandige praktijk zijn de lijnen kort. Ik doe immers de screening, het intakegesprek, stel de diagnose en we bepalen samen in het adviesgesprek of een behandeling bij mij zinvol kan zijn. Diagnostiek en behandeling is in één hand en uw hoeft niet meermaals uw verhaal te vertellen. Veelal wordt dit als prettig en drempelverlagend ervaren. Na het adviesgesprek is er niet nog eens een wachttijd, de behandeling kan direct starten. Een nadeel is dat vanuit een zelfstandig gevestigde praktijk niet 24 uur per dag zorg en bereikbaarheid kan worden geboden. Voor mensen die meer intensieve of andere zorg behoeven dan de zelfstandig gevestigde psychotherapeut kan bieden, is een verwijzing nodig naar een GGZ instelling of de psychiatrische polikliniek van een algemeen ziekenhuis. Te denken valt aan mensen die in een ernstige crisis verkeren of mensen met voornamelijk verslavingsproblematiek.
MULTIDISCIPLINAIR WERKEN
Ik ben gewend om multidisciplinair te werken. Ik werk samen met enkele ervaren psychiaters en psychotherapeuten:
-
Jan Smeets (J.S.), psychotherapeut in Amsterdam
-
Niels (N.C.) van der Laan, psychiater in Amsterdam
Soms vraag ik een van deze collega’s om mee te kijken naar de diagnostiek als een second opinion. Of ik vraag een consult voor u bij de psychiater als ik vermoed dat medicatie/farmacotherapie een zinvolle ondersteuning van de behandeling kan zijn.
INTERVISIE
Soms bespreek ik anoniem een behandeling bij vragen rondom diagnostiek of behandelvorm met een vaste intervisiegroep van collega's om zodoende vordering te maken of het resultaat te verbeteren.
ROUTINE OUTCOME MONITORING
Verzekeraars wensen dat er metingen van de ernst van de klachten worden gedaan om het effect van de behandeling te kunnen bepalen. Deze Routine Outcome Monitoring (ROM) wordt aan het begin, tijdens en aan het eind van de behandeling gedaan. U krijgt hiervoor online een vragenlijst aangeboden.
KLACHTENREGELING
Het kan gebeuren dat er in de behandeling iets niet goed loopt. Bijvoorbeeld dat u meent niet goed of onzorgvuldig behandeld te worden. In een dergelijke situatie is het zinvol om zo'n knelpunt of klacht eerst met mij te bespreken. Reageer zo snel mogelijk. Langer wachten maakt het moeilijker Mogelijk is het tot een oplossing te brengen en wel zodanig dat de weg weer open is om verder te gaan met de behandeling. Maak zo nodig een aparte afspraak waarbij u kunt aangeven waar het om gaat. Als u bang bent voor een negatieve reactie, kunt u dat het beste aangeven. Als we er samen niet uit komen, dan staat het u vrij om een klacht in te dienen. Als lid van de NIP (Nederlands Instituut voor Psychologen) ben ik aangesloten op de klachtenregeling van deze beroepsvereniging. Alle informatie over uw rechten en mogelijkheden met betrekking tot een klacht kunt u vinden op de NIP website.
KWALITEITSSTATUUT GGZ
Vanaf 1 januari 2017 is een Kwaliteitsstatuut GGZ verplicht. Dit is een checklist die toetst of door de zorgaanbieder aan een aantal kwaliteitscriteria is voldaan. Het Kwaliteitsstatuut GGZ van mijn praktijk is 24-02-2022 opnieuw goedgekeurd.
Goedgekeurd kwaliteitsstatuut ggz – vrijgevestigden
Format C
Per 1 januari 2017 zijn alle aanbieders van ‘geneeskundige ggz’, dat wil zeggen generalistische basisggz
en gespecialiseerde ggz binnen de Zorgverzekeringswet, verplicht een kwaliteitsstatuut openbaar
te maken. Dit betreft een goedgekeurd kwaliteitsstatuut.
I. Algemene informatie
1. Gegevens ggz-aanbieder
Naam regiebehandelaar: H. van Els
BIG-registraties: 89025764725
Overige kwalificaties: VGCt supervisor
Basisopleiding: doctoraal psychologie
AGB-code persoonlijk: 94014968
Praktijk informatie 1
Naam praktijk zoals bekend bij KVK: Praktijk voor psychotherapie en coaching Harry van Els
E-mailadres: info@PraktijkHarryvanEls.nl
KvK nummer: 67041884
Website: www.PraktijkHarryvanEls.nl
AGB-code praktijk: 94062874
2. Biedt zorg aan in
Omdat in het Zorgprestatiemodel nog wordt gewerkt met een onderscheid in basis- en
specialistische ggz wordt tijdelijk deze vraag ook opgenomen in het kwaliteitsstatuut. Dit onderscheid
zal in de toekomst vervallen en dan blijft uitsluitend de indeling in categorieën over.
2a.
Hier dient in ieder geval één optie te worden aangevinkt. Meerdere opties zijn mogelijk.
de gespecialiseerde-ggz
2b.
Hier dient in ieder geval één optie te worden aangevinkt. Meerdere opties zijn mogelijk.
Categorie A
Categorie B
3. Beschrijving aandachtsgebieden/zorgaanbod
Patiënten/cliënten kunnen met de volgende problematiek in de praktijk terecht (zoals
aandachtsgebieden, type klachten, behandelvorm):
3a. Beschrijf in maximaal 10 zinnen de algemene visie/werkwijze van de praktijk en hoe uw
patiënten/cliëntenpopulatie eruit ziet. Bijvoorbeeld: op welke problematiek/doelgroep richt de
praktijk zich, betrekt u familie/omgeving in de behandeling, past u eHealth(toepassingen) toe, etc.:
Ik richt mij op de diagnostiek en behandeling van psychologische problemen en psychiatrische
klachten bij volwassenen. Ik werk binnen de specialistische GGZ (SGGZ).
Als psychotherapeut werk ik klachtgericht en streef naar klachtvermindering en verbetering van
kwaliteit van leven, resultaat dus. Mijn uitgangspunt is dat de patiënt kenner is van zijn problemen of
psychische klachten. Van patiënt verwacht ik openheid en inzet. Van mijn kant zet ik graag mijn
kennis en ruime praktijkervaring in. Aan een goede samenwerking in de behandeling hecht ik grote
waarde.
3b. Patiënten/cliënten met de volgende hoofddiagnose(s) kunnen in mijn praktijk terecht:
Depressie
Angst
Somatoforme stoornissen
4. Samenstelling van de praktijk
Aan de praktijk zijn de volgende zorgverleners verbonden:
Indicerend regiebehandelaar 1
Naam: H. van Els
BIG-registratienummer: 89025764725
Indicerend regiebehandelaar 2
Naam: H.van Els
BIG-registratienummer: 19025764716
Coördinerend regiebehandelaar 1
Naam: H. van Els
BIG-registratienummer: 89025764725
Coördinerend regiebehandelaar 2
Naam: H. van Els
BIG-registratienummer: 19025764716
5. Professioneel (multidisciplinair) netwerk
5a. Ik maak gebruik van een professioneel (multidisciplinair) netwerk waaronder:
Collegapsychologen en -psychotherapeuten
Anders: twee psychiaters
5b. Ik werk in mijn professioneel (multidisciplinair) netwerk het meest, frequent, samen met
(naam/namen en indien van toepassing BIG-registratie(s)):
Mevrouw A. Parker Brady, psychotherapeut; BIG nr 89050826916
N.C. van der Laan, psychiater, WG plein 366, 1054 SG Amsterdam; BIG nr 19022335501
J.J.M. van Schie, psychiater, Alphen aan de Rijn; BIG nr 79023726501
5c. Ik maak in de volgende situaties gebruik van dat professionele (multidisciplinaire) netwerk,
tenzij de patiënt/cliënt daarvoor geen toestemming geeft:
Medicatie
Consultatie over diagnostiek
Duaal behandelen
Verwijzing
Intervisie
5d. Patiënten/cliënten kunnen gedurende avond/nacht/weekend/crises terecht bij (mijzelf,
huisartsenpraktijk/post, spoedeisende eerste hulp, ggz-crisisdienst):
Eigen huisarts
GGZ crisisdienst
5e. Heeft u specifieke afspraken met een ggz-crisisdienst, HAP of SEH?
Nee, omdat: Niet direct van toepassing, want crisisachtige clienten worden in principe niet
toegelaten in de praktijk (exclusiecriterium bij de telefonische screening
5f. Ik vorm een lerend netwerk met de volgende vijf (inclusief mijzelf) zelfstandig werkende
zorgverleners of heb mij aangesloten bij het lerend netwerk van de volgende zorgaanbieder:
Annemarijn Spaans (AS) 59051676725 (KP); 79051676716 (psychotherapeut); senior
schematherapeut
Eva Zuijderland (EZ) 19050782325 (KP); 39050782315 (Psychotherapeut); junior schematherapeut
Jan Smeets (JS) 29058392916 (Psychotherapeut); senior schematherapeut
Joanne van Bekhoven JvB) 79912439916 (Psychotherapeut); 59912439925 (GZpsycholoog)
Niels van der Laan (NvdL) 19022335501 (Arts/psychiater); 99022335516 9 (Psychotherapeut)
5g. Het lerend netwerk geeft op deze manier invulling aan het samen leren en verbeteren:
Intervisie met als doel systematische aanpak van reflectie op het professioneel handelen van de
deelnemers.
Dit via het bespreken van onder andere indicatiestellingen, problemen in lopende behandelingen en
persoonlijk functioneren.
Dit gebeurt zeswekelijks twee uur; er is een agenda en een aanwezigheidslijst
6. Contracten met zorgverzekeraars en de vergoeding van verzekerde zorg
Heeft u een contract met de zorgverzekeraar?
Nee
7. Behandeltarieven:
Ik heb de tarieven die ik hanteer gepubliceerd op mijn website of in de praktijk.
Ik heb het tarief voor zelfbetalers gepubliceerd op mijn website of in de praktijk.
Ik hanteer geen voorwaarden en tarief voor no-show.
Link naar website met de behandeltarieven, en eventueel no-show voorwaarden en no-show tarief:
8. Kwaliteitswaarborg
Ik voldoe aan de volgende kwaliteitseisen, voortvloeiend uit mijn beroepsregistratie, specialisme of
branche/beroepsvereniging(aanvinken wat van toepassing is:
Intervisie
Bij- en nascholing
Registratie-eisen van specifieke behandelvaardigheden
De beroepscode van mijn beroepsvereniging
Link naar website met bewijsvoering van de basiskwaliteitseisen van uw beroepsgroep:
https://www.lvvp.info/kwaliteitsbeleid/index.html
9. Klachten- en geschillenregeling
Mijn patiënten/cliënten kunnen met klachten en geschillen over mij of mijn behandeling terecht
bij mij of bij (naam en contactgegevens klachtenfunctionaris):
LVVP (mijn branchevereniging met eigen klachtenregeling waar ik bij aangesloten ben)
Link naar website:
https://www.lvvp.info/voor-clienten/hoe-te-handelen-bijklachten-over-de-behandelaar/
10. Regeling bij vakantie en calamiteiten
10a. Patiënten/cliënten kunnen tijdens mijn afwezigheid gedurende vakantie en ziekte terecht bij
Naam vervangend behandelaar:
M.C. van der Meer
N.C. van der Laan
10b. Ik heb overdracht geregeld en vastgelegd in geval de praktijk plotseling sluit wegens
overlijden of andere calamiteiten:
Ja
II. Het behandelproces - het traject dat de patiënt in mijn praktijk
doorloopt
11. Wachttijd voor intake en behandeling
Patiënten/cliënten vinden informatie over wachttijden voor intake en behandeling via deze link of
document (en kunnen deze telefonisch opvragen).
Link naar wachttijden voor intake en behandeling: www.PraktijkHarryvanEls.nl
12. Aanmelding en intake
12a. De aanmeldprocedure is in de praktijk als volgt geregeld (zoals: wie ontvangt de telefonische
aanmelding, wie doet de intake, hoe verloopt de communicatie met de patiënt/cliënt):
H. van Els is de enige verantwoordelijke in 'Praktijk voor psychotherapie en coaching Harry van Els'.
Na aanmelding per mail of per telefoon, vindt er door hem een telefonische screening plaats (in- en
exclusiecriteria). Op basis van deze screening komt er een intake tot stand waarin de diagnose, de
hulpvraag en passend behandelaanbod geformuleerd worden.
Communicatie verloopt per mail en per telefoon.
12b. Ik verwijs de patiënt/cliënt naar een andere zorgaanbieder met een beter passend
zorgaanbod of terug naar de verwijzer –indien mogelijk met een passend advies- indien de praktijk
geen passend aanbod heeft op de zorgvraag van de patiënt/cliënt:
Ja
13. Behandeling
13a. De patiënt/cliënt is geïnformeerd over degene die het aanspreekpunt is tijdens de
behandeling (naam en functie van de betreffende persoon zijn bekend bij de patiënt/cliënt):
Ja
13b. Bij langer durende behandeling (> 12 weken) stuurt de indicerend regiebehandelaar een
afschrift of samenvatting van het behandelplan als brief naar de huisarts (of andere verwijzer),
tenzij de patiënt/cliënt daarvoor geen toestemming geeft:
Ja
13c. Ik draag zorg voor goede communicatie met de patiënt/cliënt en –indien van toepassing en
met toestemming van de patiënt/cliënt- diens naasten, over het beloop van de behandeling. Ik doe
dat als volgt:
Uitleg op de website.
Uitleg tijdens de telefonische aanmelding/screening.
Uitleg tijdens het eerste intakegesprek.
13d. De voortgang van de behandeling en begeleiding wordt in de praktijk als volgt gemonitord
(zoals voortgangsbespreking behandelplan, evaluatie, vragenlijsten, ROM):
ROM meting.
Evaluatie behandelplan periodiek.
Zo nodig, aanvullende vragenlijsten
13e. Ik reflecteer periodiek en tijdig met de patiënt/cliënt (en eventueel zijn naasten,
medebehandelaren) de voortgang, doelmatigheid en effectiviteit van de behandeling. Als
standaardperiode hanteer ik hiervoor:
Tien behandelsessies
13f. Ik meet de tevredenheid van mijn patiënten/cliënten op de volgende manier (wanneer, hoe):
Expliciete aandacht voor de kwaliteit van samenwerking en bejegening tijdens de periodieke
evaluaties.
En door de ROMmeting met de CQi
14. Afsluiting/nazorg
14a. Ik bespreek met de patiënt/cliënt (en eventueel zijn naasten) de resultaten van de
behandeling en de mogelijke vervolgstappen:
Ja
14b. De verwijzer wordt hiervan door de (coördinerend) regiebehandelaar in kennis gesteld
middels een afrondingsbrief, tenzij de patiënt/cliënt hiertegen bezwaar maakt:
Ja
14c. Als een vervolgbehandeling nodig is, geef ik hierover gericht advies aan de verwijzer. Ik
informeer de vervolgbehandelaar waar nodig over het verloop van de behandeling en de behaalde
resultaten voorzien van het vervolgadvies, tenzij de patiënt/cliënt hier bezwaar tegen maakt:
Ja
15. Omgang met patientgegevens
15a. Ik vraag om toestemming van de patiënt/cliënt bij het delen van gegevens met niet bij de
behandeling betrokken professionals:
Ja
15b. In situaties waarin het beroepsgeheim mogelijk doorbroken wordt, gebruik ik de daartoe
geldende richtlijnen van de beroepsgroep, waaronder de meldcode kindermishandeling en
huiselijk geweld (bij conflict van plichten, vermoeden van kindermishandeling of huiselijk geweld),
het stappenplan materiële controle en ik vraag het controleplan op bij de zorgverzekeraar (bij
materiële controle):
Ja
15c. Ik gebruik de privacyverklaring als de patiënt/cliënt zijn diagnose niet kenbaar wil maken aan
zijn zorgverzekeraar/NZa:
Ja
III. Ondertekening
Naam: H. van Els
Plaats: Woerden
Datum: 23-02-2022
Ik verklaar dat ik me houd aan de wettelijke kaders van mijn beroepsuitoefening,
handel conform het Landelijk kwaliteitsstatuut ggz en dat ik dit kwaliteitsstatuut
naar waarheid heb ingevuld: